torsdag 14. februar 2013

X-Faktor - BLÅ


Så er vi kommet til fargen BLÅ, og den første jeg tenkte på da er Heliotrope Marine!

Det er den blåeste av de blå......Denne sommerblomsten sår jeg hvert år,
blomstene er så søte og så dufter de så nydelig. Dessverre er den litt prippen når det gjelder temperatur....den liker seg aller best når det er varmt og godt og ikke for mye regn,
men hvem gjør vel ikke det? En nydelig plante, og når en kommer tett på som her,
ser en at den har flere nyanser av blått i seg! Fra den lyseste blå til indigoblå!
Den trenger 15 ukers dyrkningstid før den er klar til å plantes ut, selvsagt etter å ha herdet den først ;o)

Jeg sår den allerede i januar, omtrent samtidig som Rhodochiton atrosanguineum, blodbeger!

Da skulle det ligge vel tilrette for god blomstring i høysesongen i alle fall, om det blir varmt og fint!

blaa-blomster-x

Klikk på den blå blomsterknappen, så får du se flere flotte blå,  hiv deg med du også da!

29 kommentarer:

  1. Å ja den er blå og veldig fin, nydelige og mange blomster har den.
    Masse X-faktor her, lykke til fra Marit.

    SvarSlett
  2. Den var virkelig flott! Litt av en blåfarge på den, ja :-)
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. For et blomsterflor! :)
    Lykke til med flott kandidat!

    SvarSlett
  4. Fantastisk blåfarge! Den dufter vel også?
    Lykke til!

    SvarSlett
  5. Artig at du skulle ta med den i konkurransen - jeg skal så den i kveld! Enig - det er en flott plante med nydelige små blomster og fantastisk duft. I fjor ble mine ingenting av, mens de året før var flotte. Håper jeg får bra resultat i år.
    Lykke til med konkurransen!

    SvarSlett
  6. Skøn farve - en smuk kandidat.
    Held og lykke med den.

    SvarSlett
  7. Utrolig blåfarge og at den dufter honning, gjør den veldig spennende. Lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  8. Det er altså så mange flotte planter som jeg ikke kjenner. Flott farge!

    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Mmmm, jag kände faktiskt den söta honungsdoften när jag tittade på ditt foto!!! Du vet, det kan komma som ett snabbt doftminne en liten sekund så där. Kul! lycka till i tävlingen.

    SvarSlett
  10. Nydelig farve, lukter godt og er en insektfanger, alt man kan ønske av en sommerblomst.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  11. Nydelig, Rigmor... noe å tenke på til neste år! Lykke til!

    SvarSlett
  12. Fantastiske blå nyanser! Du har så mange spennende sorter å by på. Lykke til!

    SvarSlett
  13. Flot kandidat med fine blå nuancer. Lykke til

    SvarSlett
  14. Hvem gjør vel ikke det? Flott blå-blå sommerblomst!

    SvarSlett
  15. Så søte! Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  16. Den var berre nydeleg! Vi får håpe på ein bra sommar, slik at den får glede deg maksimalt i år;)

    SvarSlett
  17. Den var virkelig fin. Søte blomster og når dei luktar i tillegg er det ein fin bonus.
    Satsar på mykje godvær i sommar, eg har bestilt det :)
    Lykke til.

    SvarSlett
  18. I sommer skal du se er det bare masse sol og varme, da kommer den blomstre med all sin herlighet :)

    SvarSlett
  19. Det var et nydelig bilde av en herlig plante. Håper det blir en riktig varm og fin Heliotropsommer i år.
    Og du, jeg blir veldig glad av kommentarene dine på bloggen min:)
    Lykke til!
    Klem

    SvarSlett
  20. Håller med dig den är helt underbar både färg och doft. Min blomma är ingen scilla, den blommar mitt i sommaren. och har en planta inte som scilla en och en.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvarSlett
  21. Flott bilde av Heliotropen, lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  22. så søt den var. Jeg tror ikke jeg kjenner til denne, spennende :)

    SvarSlett
  23. For en vakker farge. Veldig fristende å prøve som sommerblomst.....
    Lykke til!

    SvarSlett
  24. Skøn blomst og en dejlig blå farve. Held og lykke :)

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlett
  25. For en lekkerbisken! Lykke til :)

    SvarSlett
  26. Nydelig blomst! Og man gleder seg dobbelt over dem man sår selv:-) Lykke til i utfordringen og fortsatt god helg!

    SvarSlett
  27. Lycka till! Den skall jag prova att så. Ha en skön helg/Marika

    SvarSlett
  28. Heliotrope Marine är jättefin, den måste jag testa, kanske den även vill växa här i norr.
    (Jag bor ungefär 70 kilometer från Luleå.)
    Ha det gott, lycka till i tävlingen.

    SvarSlett